Skip to main content

A Journey To Pentas Akhir Debat Naib Canselor

Assalamualaikum.. semoga semuanya sihat dan jauh dari segala penyakit. Musim-musim Covid 19 harapnya semua dalam keadaan baik. Jaga diri, jaga kesihatan, jangan banyak keluar kecuali bila terlalu perlu.

okay.. let me tell a story.. a story about me and a debate. Sebuah kisah yang begitu menyentuh perasaan aku. Debat Naib Canselor bukan satu debat biasa di USIM. Debat yang mempertaruhkan nama fakulti masing-masing.
Debat yang merangkumi 3 bahasa pertuturan di USIM, Bahasa Inggeris. Bahasa Melayu dan Bahasa Arab. Suatu pertandingan debat yang sentiasa aku ikuti.
Aku ingat suatu ketika, waktu TAMHIDI bila Zueidriena ajak aku masuk mewakili TAMHIDI, kerana dia, itu kali pertama aku masuk. Debat kategori Bahasa Inggeris. Itulah kali pertama aku berdebat dalam Bahasa Inggeris. Sebelum ni, masa dekat sekolah menengah mana pernah aku berdebat bahasa Inggeris. Pertandingan bercerita, berpidato Bahasa Inggeris pun aku tak pernah, nikan pula debat yang tanpa skrip tetap, yes impromptu.  Tapi sayang lepas 4 pusingan preliminary , kami gagal menempatkan diri ke suku akhir. Aku redha, sebab waktu tu TAMHIDI hantar 2 pasukan. Alhamdulillah satu pasukan lagi lepas.

Tahun 1. Sekali lagi aku masuk debat Naib Canselor dengan Ana dan Anum. Kategori Bahasa Inggeris. Betapa aku cuba belajar dari kesilapan. Menebus segala kegagalan ketika Tamhidi. Bukan mudah, bukan senang. Betapa aku mengharap mendapat tempat. Betapa aku mengharap, tuhan tolong biar kali ini aku lepas suku akhir.

Pusingan demi pusingan. Habis 4 pusingan awal. pusingan wajib, pusingan preliminary. bila keputusan diumumkan, sekali lagi aku gagal. Gagal memasuki pusingan suku akhir. Allah, betapa kecewanya hati. Kecewanya diri.

Tahun 2. Aku tak berniat pun masuk debat walaupun suatu ketika aku pernah mengharap aku akan mendapat tempat dalam Debat Naib Canselor. Sampai suatu ketika, dalam kuliyah, Munirah kawan serumah sejak tamhidi buat tawaran, minta tolong. Oh ya, Munirah, this little friend bukan calang-calang. pertandingan pidato, debat. Bukan sekadar mewakili Universiti, mewakili negeri. Pertandingan yang dia masuk bukan level biasa-biasa. Seorang kawan yang aku adore.

Hari itu, lepas kuliyah. Dia sapa aku, "prof, kau nak masuk debat tak? Team BM tak cukup member, sorang kena tarik diri", "debat apa? bila?" soalku. "Debat NC, ESOK!"

Waktu tu, sumpah terkejut yang amat. Satu sebab tak berniat pun nak masuk. Dua sebab tak prepare.  Tiga, sebab esok! "Kau rasa aku boleh ke? Aku dah lama tak debat BM. Tingkatan 5 hari tu je last" aku tanya dia. "Tak pe prof, kau boleh.Kira jadi ya Prof." "inn syaa ALLAH". Aku tak tahu kenapa aku boleh cakap aku setuju. Aku tak tahu waktu tu perasaan aku macam mana. Takut sebab lama tak masuk. 2, benda ni esok, aku tak de preparation apa-apa.

Malam tu aku stay. Jumpa team member yang lain. Waktu tulah aku kenal Azwa, yang sekarang pelajar tahun 2,Sarjana Muda Undang-Undang dan Syariah dan Izzat,  tahun 2 Fiqh Fatwa tapi sama umur dengar aku sebab dia ambil STPM. Dengan team member yang baru kenal, malam tulah bincang itu ini. Esok nak bertanding. Dan sekali aku masuk debat, walau asalnya aku tak berniat.

Esoknya pertandingan debat berlangsung. Dan sekali lagi aku gagal menempatkan diri ke suku akhir. Perasaan yang dah tiga tahun aku rasa. Tak tahu macammana aku nak react. Perasaan gagal tu macam Dejavu. Sedih, kecewa? Ya, perasaan itu ada. Tapi , untuk seketika aku rasa adil. Adillah, untuk team kami yang baru je semalam tubuh, kalau tak masuk suku akhir pun adillah untuk team fakulti lain yang dah lama tubuh. Yang dah lama berlatih. Keputusan waktu tu aku rasa sesuai dengan usaha kami.

Tahun 3, sekali lagi berita dan iklan tentang Debat Undang-Undang dan Debat Naib Canselor masuk ke group whatsapp fakulti. Aku baca. Tetiba hati rasa nak masuk, tapi tak ada geng. Aku batalkan hasrat. Sampailah , Izzat team debat NC tahun lepas mengetuk ruang whatsapp.
 "Salam prof, masuk DTU tak?" soalnya tentang Debat Undang Undang. " Tak! masuk ka? buat elok-elok nah" jawabku."bukan, tak nak join ke?" waktu tulah aku rasa ada satu harapan baru, "dah ada geng ka? kau dengan siapa? aku on je. ^^" "aku tak ada geng lagi, nanti aku dapat, aku bagitahu kau" "Baik". Waktu tulah aku rasa. Ok, Allah nak bagi aku peluang. Aku excited gila waktu tu. Sampailah dia minta no matrik , nama penuh , no telefon. Sebab dah cukup geng.

Selama nak ke DTU, sekali je, kami satu team dengan menber baru yang Izzat cari, berjumpa. cari bahan sama-sama. 2 hari lepas first meeting, member baru maklum tak dapat join. Dia ada hal lain.
Jujur, harapan aku sekali lagi hancur. Sorang demi sorang kawan aku approach, begitu juga Izzat. Tapi Allah kata, belum masanya. Sampai sehari sebelum DTU kami tak dapat juga ahli baru. Nak tak nak, kami kena tarik diri. Kita merancang, Allah juga merancang. Tapi perancangan Allah melebihi segala percaturan.

Tak berhenti di situ, sekali lagi Izzat approach. Tanya aku nak join Debat Naib Canselor tak sebab ada yang minta carikan. "Inn syaa Allah, aku ok"jawabku. Dan alhamdulillah, team NC kali ni benar-benar terbentuk. Dan waktu  nilah aku kenal Izza. Pelajar law, tahun 1.

Hampir setiap hari selepas usul keluar kami jumpa, cari bahan. Doaku waktutu, ya Allah kalau ni yang terakhir berilah aku yang terbaik.

Hari pertama debat NC. Jumaat, 13 Mac.
Petang tu, lepas kelas ganti. Aku stay , tak balik rumah. Kerungsingan dah mula bertahta di hati. Allah, risaunya tuhan yang tahu. Pusingan demi pusingan, alhamdulillah. 2 pusingan awal, kami berjaya mengalahkan team seteru. Pusingan ketiga di hari kedua kami gagal dengan perbezaan mata agak tinggi. Waktu tu Izza risau.Risau kalau-kalau ini jadi asbab kami gagal ke peringkat seterusnya. Bukan hanya dia, aku dan Izzat pun risau. Pusingan empat, silent round yang memang beri debaran untuk semua. Pusingan nilah yang menentukan kau masuk ke suku akhir atau tak.
Bila saja, hakim mengumunkan FSU layak ke suku akhir. Aah, betapa bahagianya aku rasa. 3 tahun aku masuk, tak pernah sekali aku lepas suku akhir. Sekali lagi peringkat suku akhir silent round. Semua peserta kena hadir pada hari ketiga untuk tahu layak atau tak ke peringkat separuh akhir.

Malam tu, kami satu team duduk berbincang usul-usul separuh akhir. Hanya Allah yang tahu layak atau tak. Apa-apa pun, persiapan tetap kena buat. Kalau layak sekurang-kurangnya dan ada persiapan.
Hari terakhir Debat Naib Canselor, pagi tu semua berkumpul. Tak sabar nak tahu keputusan suku akhir semalam.

Bila saja nama FSU disebut sebagai team yang berjaya ke separuh akhir. Aku sebak. Walaupun sebelum ni, pernah dengar ura-ura team kami berjaya. Tapi pengumuman tu satu titik kepastian, yang kami benar-benar berjaya. Nikmat apa lagi yang aku nak dustai, untuk aku sampai ke tahap ni.

Hampir satu jam pusingan debat separuh akhir. Banyak benda yang ada dalam otak aku. Pusingan kali ni buat aku agak gusar. Bukan biasa-biasa lawan kami. Aku mula sangsi dengan hujah-hujah yang aku beri. Takut-takut kerana aku, team kami gagal.

Hanya saja bila nama FSU sekali lagi disebut sebagai team yang berjaya menembusi peringkat akhir. Dunia seakan-akan terhenti. Allah Akbar. Allah lah yang Maha Besar. Rasa syukur yang tak mampu aku luah dengan kata-kata.

Usul baru untuk debat akhir dimaklumkan, kami jadi kerajaan. Usul "Demi Mengembalikan Bahasa Melayu sebagai Lingua Franca, Dewan Ini Akan Mewajibkan Tulisan Jawi dalam Dokumen Rasmi Kerajaan" mula buat kami duduk tak senang. Bukan suatu usul yang mudah. setiap point yang kami keluarkan, pasti ada benda untuk dibidas walaupun sebelum bertanding. Kami mula risau. Aku dan team pun sangsi dengan hujah yang kami utarakan. Waktu 2 jam lebih tu seakan terlalu cepat. Tiba-tiba aku jadi blur.

Nak tak nak, hujah-hujah itu yang kami bawa di peringkat akhir. Perdebatan dalam DKP, Dewan Kuliyah Pusat tu satu cabaran baru bagi aku. Jadi sasaran bukan sekadar 2,3 pasang mata. Tapi puluhan. Mungkin mencecah ratusan. Aku gelisah. Tibalah giliran aku selaku menteri ketiga yang perlu berdiri, membidas hujah-hujah pihak lawan, dengan lafas Bismillah aku mulakan. Sampai minit-minit terakhir bibirku mula kering. Serasa, 2 bibirku melekat antara satu sama. Nak tak nak aku teruskan. Biarpun terasa begitu payah memaksa dua bibir kering meneruskan bicara. Nak berjeda sejenak untuk membasahkan tekakpun aku tak mampu, waktu 7 minit tetap berjalan.

Kenangan ketika pertandingan akhir Bahas Ala Parlimen Peringkat Negeri Kelantan ketika aku berada di tingkatan lima mula hadir. Saat di mana, aku gagal bercakap dengan lancar sebab nafas aku yang tersekat-sekat. Seakan aku hilang nafas bila perlu bercakap pada stand mic. Saat di mana aku menggagalkan team sekolahku untuk mewakili Kelantan ke peringkat kebangsaan.

Sampai saat terakhir aku paksa bibir untuk bercakap. Walau terlalu kering rasanya lidah yang menutur. Aku duduk. Diam..Allah mudahkan urusan kami. Pintaku dalam hati.

Tibalah waktu pengumuman pemenang. Kami dinobatkan sebagai Naib Juara. Manakala Izza, teammate kami diangkat sebagai pendebat terbaik pusingan akhir. Alhamdulillah ya Allah.  Aku? Air mataku langsung tak menitis bila dikhabarkan kami bukan juara. Kenapa? Sebab aku terlalu bersyukur. 4 tahun aku tunggu. 3 tahun aku gagal masuk walau ke peringkat suku akhir. Hari ni Allah ganti dengan satu nikmat yang tak pernah aku fikir aku mampu dapat. Bukan sekadar masuk suku akhir, bukan sekadar masuk separuh akhir tapi lepas sampai ke final. Macamni rupanya Allah ganti kecewa gagal 3 tahun yang sudah.



Waktu nilah aku rasa, kalau kita tak putus asa. Kalau kita tak berhenti, suatu hari kita akan berjaya. Kalau aku tolak ajakan Izzat waktu tu, pasti aku takkan rasa berdiri, berhujah, bercakap di pentas akhir Debat Naib Canselor. Bagi orang lain, pencapaian ni terlalu biasa. Tapi bagi aku, pencapaian ni terlalu luar biasa. Pencapaian yang membuktikan aku boleh.

Namun semuanya bukan kerana aku seorang. Kalau semata-mata mengharapkan kemampuan aku, aku yakin aku tak mampu capai walau ke suku akhir. Tapi kejayaan ni, kerana Allah hadirkan team yang hebat. Izza, walaupun tahun satu. Tapi bakat debat nya, aku langsung tak boleh nafikan. Dia terlalu hebat. Ayatnya begitu tersusun, begitu kemas. Sentimen yang dia beri mampu ubah hati kau yang menolak tegas kepada menyokong sepenuh harap. Hujahannya lebih dewasa dari umurnya. Tak hairan kalau setiap pusingan dia diangkat jadi pendebat terbaik. Izzat, seorang yang tak kenal putus asa. Minatnya dalam debat terlalu kuat bagi aku. Bahasa yang dia guna bagiku begitu berunsur nusantara, Sumpah dua-dua teammate aku ni, aku adore teruk. Jujur, ikhlas aku respect.Kerana dia, aku di sini. Menjadi antara pendebat NC. Allah hadirkan perantara seperti dia yang angkat semangat aku kembali . Yang buat aku tak jadi nak berhenti.

Kejayaan ini, walau hanya sebagai Naib Juara, adalah kerana Hakim, Azwa dan sepupu Izza yang bersusah payah hadir jadi researcher tikamana mereka diperlukan tanpa keluhan. Tanpa bantahan. Kejayaan ini kerana doa dari umi abah kami, sokongan dan bantuan dari mereka. Doa dan sokongan dari pensyarah-pensyarah kami, dari sahabat-sahabat kami yang setia sampai akhir kalam penggulungan. Terima kasih. Terima kasih beri aku peluang merasai bahagia dan bangganya berada di pentas akhir Debat Naib Canselor.
Moga, pencapaian ni. jadi pembakar semangat untuk mencipta banyak lagi kejayaan pada masa hadapan.



Salam Sayang.
shahira_elyas
18 Mac 2020

Comments

Izzat Deedat said…
Semoga Prof akn lebih berjaya dlm apa jua bidang yg anda ceburi. Bingkisan ini ditulis dgn darah perjuangan, agar hanyirnya membau kemenangan.

Popular posts from this blog

Tarbiah Itu Apa?

Assalamualaikum w.b.t. Apa khabar semua saudara seagamaku? Saudara sehati sejiwa dan moga-moga kekal sebagai saudara sejannah jua. Moga sentiasa sihat jiwa, raga dan imannya. Petang tadi, satu mesej masuk dalam group WhatsAppku. Suatu soalan jelas bertanda soal terlihat pada skrin handphoneku. Soalan dari adik lelakiku. “Apa maksud tarbiah yang ada semua tahu?” soalnya dalam salah satu group. Aku terdiam. Hakikatnya erti kata “tarbiah atau tarbiyah” itu selalu datang dan pergi dalam sehari-hariku. Selalu sangat aku dengar kata tarbiah itu. Sejak zaman sekolah menengah lagi. Tambah-tambah bila bersama dalam liko’ Badan Dakwah sekolah. Lagilah kerap aku mendengar kata itu. Namun seketika aku termangu sendiri. Sejauh mana aku faham soal tarbiyah sebenarnya? Tarbiah itu bukan sesuatu tetapi sesuatu itu memerlukan tarbiah. Kadang-kadang kita terlalu sibuk mentarbiyah orang lain, sampai kita sendiri terlupa mentarbiyah diri yang selalu dahagakan teguran dan pengisian jiwa. Kerana

Muwasafat Tarbiyah

Assalamualaikum dan salam Sabtu buat semua. Alhamdulillah, seperti yang aku janjikan hari ini akan ku sambung perkongsian ilmu tentang Muwasafat Tarbiyah. Dan Inn syaa Allah, Wasilah Khusus Tarbiyyah Islamiah akan menyusul di entri yang akan datang. Hakikatnya kata muwasafat itu asalnya dari kata wa-so-fa yang bermaksud ciri atau watak. Muwasafat pula berkait dengan seseorang pelaku, (subject) dalam menyerlahkan sifatnya. Macam susah nak faham kan? Berbelit-belit pula jadinya. Sabar. Jangan stress. Baca perlahan-lahan, Inn syaa Allah faham lah nanti. Tarbiyah pula ertinya mendidik. Maksud yang lebih jelas tentang tarbiyah telah aku kongsikan dalam entri sebelumnya. Secara mudahnya Muwasafat tarbiyah itu bermaksud ciri-ciri atau sifat atau peribadi yang perlu ada dalam diri seseorang dalam membentuk seorang Muslim yang syumul. Allah berfirman dalam surah Ali Imran ayat 110 yang bermaksud: “kamu (umat islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyu

CRUSH

Assalamualaikum sister and brother yang  aku sayang. Ok, sebelum tu bila sebut sister jangan pula fikir benda yang bukan-bukan. Fikir tentang Yahudi, Kristian bagai. It just about 'kakak' yang diertikan dalam Inggeris je. Aku cakap awal-awal. Tak pasal-pasal nanti kena kecam, iluminati bagai. Please, open your mind. Change your mentality, ubah persepsi. So for today, apa yang akan aku kongsi, beri pandangan peribadi adalah tentang CRUSH. Bukan apa, tapi sejak 2,3 minggu akhir-akhir ni banyak pula confession cinta. Dekat mana? Dekat salah satu group telegram. Aku masuk group tu before group tu glamour yang tahap kalau boleh semua orang nak screenshot confession dalam tu jadi status whatsapp. Aku masuk group tu sebelum kebanyakan isi-isinya tentang cinta, tentang crush, tentang orang yang kau minat pakai baju apa, buat apa, budak mana, fakulti mana and so on. And so on. Group apa? Tak pelah. Tak nak lah aku cakap group apa. But probably most of USIM's students know ab