Assalamualaikum kepada semua yang masih sudi bersama aku
dalam penulisan yang tak seberapa. Untuk kali ini aku akan kongsikan 8 Langkah
Memahami BID’AH. Kebetulan beberapa bulan lepas, aku ditemukan dengan buku kecil
karangan Ustaz Muhadir Haji Joll. Buku yang tidaklah berapa tebal sekitar 103
muka surat tetapi apabila berkaitan agama ini biasalah manusia biasa macam aku
ni nak menghabiskan punyalah lama. Kalau baca novel, 1 novel 500 muka surat,
semalaman dah habis. Tapi bila buku ilmiah ni, mengantuk campur kerja campur
kena kacau adik beradik campur benda-benda lain tulah yang jadi lama.
Maka, untuk kesempatan ini aku akan cuba ringkaskan sebaik
mungkin apa yang aku baca dan aku faham. Mujur pembacaan kali ini tak berapa
berat jadi nak faham tu agak mudah. Inn syaa Allah , jom sama-sama kita teroka.
Langkah 1: FAHAMI DEFINISI BID’AH
Dari segi bahasa: “Apa-apa yang diciptakan yang baru tanpa
ada contoh terdahulu”
Dari segi Istilah: “Melakukan atau mengerjakan sesuatu
perbuatan atau amalan baharu (yang berbentuk keagamaan) yang tidak pernah
dilakukan oleh Nabi S.A.W dan para sahabat ketika Baginda masih hidup”
Maksudnya apa-apa sahaja perbuatan yang berkaitan agama yang
tak pernah pun dibuat Baginda Rasulullah dan Sahabat selepas kewafatan baginda
dikira bd’ah. Tak kiralah benda baik atau buruk. Nak menentukan bid’ah tu baik atau
buruk maka wajarlah kita tengok samaada perkara itu selari atau bertentangan
dengan agama.
Contohnya, Solat Tarawih berjemaah, azan dua kali pada hari
Jumaat pada zaman Sayyidina Utsman, sambutan Maulidul Rasul dan sebagainya.
Langkah 2: FAHAMI PEMBAHAGIAN BID’AH
Secara mudahnya Imam Syafi’I membahagikan bid’ah kepada 2
jenis dengan Istilah yang berbeza.:
1)Jenis yang pertama:
a) Bid’ah Mahmudah (yang dipuji oleh Syarak)
-Selari dengan Sunnah (iaitu syariat Islam)
b) Bid’ah Mazmumah (yang dikeji oleh syarak)
-Bertentangan dengan Sunnah
2)Jenis yang kedua:
a) Bid’ah Dhalalah (sesat)
-Bertentangan dengan Al Quran, Sunnah, atsar Sahabat atau
Ijmak
b) Muhdatsah Ghair Mazmumah (perkara baharu yang tidak
dikeji)
-Tidak bertentangan dengan Al Quran, Sunnag, atsar Sahabt
atau Ijmak.
Secara mudahnya Bid’ah itu boleh dikategori kepada dua,
iaitu bid’ah hasanah (baik) dan bid’ah dhalalah (sesat)
Walaupun perkara bid’ah ini adalah perbuatan yang tidak
pernah dilakukan pada zaman Rasulullah S.A.W. Namun setiap bid’ah hasanah yang
dilakukan akan diberi pahala sebagaimana yang dikatakan oleh Habis Zain bin
Ibrahim bin Sumaith di dalam kitabnya Al Ajibah Al Ghaliyah fi ‘Aqidah al-Firqan
an-Najiah,
“Setiap perkara baik yang tidak ada pada zaman Nabi S.A.W
maka ia adalah bid’ah hasanah, diberi ganjaran orang yang melakukannya. Dengan
dalil Nabi S.A.W yang bermaksud: Sesiapa yang mengadakan di dalam Islam sunnah
yang baik lalu diamalkan orang sunnahnya itu, diberikan kepadanya pahala
sebagaimana pahala orang yang mengerjakannya dengan tidak dikurangkan
sedikitpun daripada pahala orang yang mengerjakannya itu”.
Langkah 3: FAHAMI KAITAN ANTARA DEFINISI BID’AH
1. Ada dua pendekatan ulama
dalam memberikan definisi bid’ah dari segi istilah iaitu umum dan khusus
2. Semua definisi bid’ah yang
bermaksud sesat sebagaimana disebutkan Imam Ibnu Rajab al-Hanbali dan ulama
lain adalah merujuk kepada BID’AH DHALALAH (sesat) mengikut Imam Syafi’i, Imam ‘Izzuddin
bin Abdus Salam, Imam Nawawi, Imam Badruddin al-Aini dan lain-lain.
3. Mereka mengakui adanya Bid’ah
Hasanah dan Bid’ah Dhalalah cuma mereka menggunakan Istilah yang berbeza-beza.
4. Kedua-dua kumpulan ini (umum
dan khusus) BERSEPAKAT bahawa,
a.
Hakikat bid’ah yang dilarang
dan mendapat ancaman di dalam hadith sebenarnya adalah BID’AH DHALALAH(sesat), bukan
BIA’AH HASANAH.
b.
Berdosa atau tidak perkara
baharu itu, bukanlah terletak kepada pernah atau tidak pernah dibuat ketika zaman
Rasulullah, tetapi terletak kepada selari atau bertentangan sesuatu perbuatan
itu dengan syariat Islam atau dasar syariat (dalil-dalil syarak).
Langkah 4: FAHAMI AYAT AL-QURAN DAN HADITS-HADITS YANG
MEMBUKTIKAN ADANYA BID’AH HASANAH SERTA ISYARATNYA.
Contohnya Surah Al Hadid ayat ke 27, yang bermaksud
“…. Dan mereka mengada-adakan rabbaniyah, Kami tidak
mewajikan atas mereka. (Mereka berbuat demikian) kerana mencari keredhaan
Allah, dalam pada itu mereka tidak menjaga dan memeliharanya menurut yang sewajibnya.
Maka kepada orang yang beriman di antara mereka, Kami berikan pahalanya dan
ramai diantara mereka yang fasik”.
Rasulullah juga pernah bersabda
yang bermaksud:
“Sesiapa yang mengadakan di dalam Islam sunnah yang baik
lalu diamalkan orang sunnahnya itu, diberikan kepadanya pahala sebagaimana
pahala orang yang mengerjakannya dengan tidak dikurangkan sedikitpun daripada
pahala orang yang mengerjakannya itu dan sesiapa yang mengadakan di dalam Islam
sunnah yang tidak baik lalu diamalkan orang sunnahnya itu, diberikan kepadanya dosa
sebagaimana pahala orang yang mengerjakannya dengan tidak dikurangkan
sedikitpun daripada dosa orang yang mengerjakannya itu”.
Langkah 5: FAHAMI KAITAN ANTARA DEFINISI BID’AH DENGAN
HADITS-HADITS TENTANG BID’AH.
Antara hadith yang melibatkan ancaman terhadap orang yang
melakukan bid’ah:
1. Amalan orang yang melakukan bid’ah akan ditolak dan tidak
diterima oleh Allah.
Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Sesiapa yang mencipta(mengadakan)
sesuatu perkara baharu dalam urusan (agama) kami ini, yang bukan daripadanya
maka ia tertolak.
2. Orang yang melakukan bid’ah adalah berdosa bahkan
menanggung juga dosa orang yang mengamalkan bid’ah tadi yang diajar oleh
mereka.
Rasulullah bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa yang mencipta (mengadakan) sesuatu Bid’ah Dhalalah
(sesat) yang tidak diredhai Allah dan RasulNya maka ke atasnya dosa seperti
dosa orag yang mengamalkannya dengan tidak dikurangi sedikitpun daripada dosa
mereka itu”.
Berikut merupakan antara hadith tentang bid’ah yang didalamnya
ada disebutkan beberapa ancaman kepada mereka yang melakukan bid’ah.
Tetapi kita harus ingat, bid’ah yang dilarang sama sekali
untuk kita buat dan yang mendapat ancaman di dalam semua hadith tentang bid’ah
hanyalah merujuk kepada BID’AH DHALALAH (sesat) sahaja dan bukan Bid’ah
Hasananh (baik).
Penggunaan perkataan “bid’ah” dalam hadith-hadith tu sebenarnya
boleh kita kategorikan sebagai lafaz Al ‘Am (umum) dan bukannya khusus ataupun
hanyalah majaz semata-mata.
Langkah 6: FAHAMI KENAPA APABILA DISEBUT “BID’AH” IA MENUNJUKKAN
“SESUATU YANG TIDAK BAIK” ATAU “SESAT”.
Kalau fikir-fikir balik apa sebabnya kita selalu confuse
dengan perkataan BID’AH NI. Satu je,
sebab kita selalu fikir Bid’ah ni benda yang tak baik. Benda yang buruk sampai
kita lupa sebenarnya Bid’ah tak semuanya buruk.
Contohnya apabila ada yang mengatakan
“Budak tu seorang yang berakhlak”. Kita akan
selalu fikir yang budak tu budak baik. Akhlak yang baik. Sedangkan akhlak itu
sendiri ada yang baik (husnul khuluq) dan ada yang buruk (su’ul khuluq).
Maka begitu juga dengan bid’ah. Bila ada menyebut,
“Perkara ini adalah bid’ah” maka kita akan
selalu fikir yang dimaksudkan dengan bid’ah itu adalah bid’ah yang sesat
(dhalalah) sedangkan bid’ah itu ada yang sesat (dhalalah) dan ada yang baik
(haasanah)
Maka perlu kita ingat, Perkataan “bid’ah”
SELALUNYA atau KEBIASAANNYA menunjukkan “tidak baik” atau “sesat”, tetapi
bukan SEMESTINYA atau SEMUANYA tidak baik sesat.
Langkah 7: FAHAMI HADITS “KULLU BID’ATIN
DHALALAH” DENGAN BENAR.
Ada kumpulan yang mengatakan bid’ah
itu hanya ada bid’ah yang sesat sahaja dan tiada bid’ah yang baik berdasarkan
hadits Rasulullah yang bermaksud:
“Dan hendaklah kamu menjauhkan diri
daripada mengada-adakan (atau mereka-reka) perkara baharu (yang berkaitan
agama) kerana sesungguhnya setiap perkara baharu (yang diada-adakan yang
berkaitan dengan agama) itu adalah bid’ah dan setiap bid’ah adalah sesat”.
Perkara penting yang perlu kita
ingat dalam langkah ke-7 ini adalah hadits “kullu bid’atin dhalalah…” itu sebenarnya
telahpun ditakhsiskan atau diperincikan dengan hadits “man sanna fil islami
sunnatan hasanatan…”
Yang bermaksud “Sesiapa yang mengadakan di dalam Islam
sunnah yang baik lalu diamalkan orang sunnahnya itu, diberikan
kepadanya pahala sebagaimana pahala orang yang mengerjakannya dengan tidak dikurangkan
sedikitpun daripada pahala orang yang mengerjakannya itu dan sesiapa yang
mengadakan di dalam Islam sunnah yang tidak baik lalu diamalkan orang sunnahnya
itu, diberikan kepadanya dosa sebagaimana pahala orang yang mengerjakannya
dengan tidak dikurangkan sedikitpun daripada dosa orang yang mengerjakannya itu”.
Langkah 8: FAHAMI MAKNA AT-TARK DAN KAITANNYA DENGAN BID’AH
Apabila bercakap soal bid’ah, tidak lengkap rasanya kalau
kita tidak menyentuh tentang At-Tark. Sebab apa? Kalau nak dibahaskan , sebenarnya
kedua-duanya mempunyai hubungan yang sangat kuat. Sampaikan ada yang mengatakan
sesuatu yang tidak pernah dilakukan oleh Nabi sebagai bid’ah atau bid’ah
dhalalah. Sebab tulah berlaku kekeliruan tentang makna At Tark itu sendir. Hakikatnya
kedua-duanya sangatlah berbeza.
Untuk kali ini, saya akan ringkaskan sahaja . Inn syaa Allah
ada peluang dan ruang kita bahaskan tentang At Tark itu sendiri.
At-Tark (الترك) ialah sesuatu perkara atau perbuatan yang
tidak pernah dibuat oleh Nabi.
Tetapi tidaklah bermaksud setiap
perkara yang tak pernah dibuat Nabi itu adalah makruh atau haram.
Ada kaedah yang boleh kita gunakan
dalam hal ini,
الترك لا يقتضي تحريمه
“At-Tark
tidak semestinya menunjukkan pengharaman”
Secara mudahnya Bid’ah itu adalah
perkara yang tidak pernah dilakukan oleh Nabi, tetapi dilakukan
oleh para sahabat dan generasi
selepas mereka setelah kewafatan Nabi”
At Tark pula adalah perkara yang
tidak pernah dilakukan oleh Nabi, tetapi dilakukan oleh para Sahabat ketika
Nabi masih hidup dan selepas kewafatan Nabi”
Maka,jika Nabi tidak melakukan
sesuatu perkara, maka BUKANLAH bermakna perkara itu adalah Bid’ah Dhalalah
(sesat). Ia hanyalah bermaksud perkara itu BOLEH jika tidak dilakukan, ia bukan
bermaksud HARAM dilakukan.
Alhamdulillah. Selesai juga ringkasan
tentang Bid’ah ini. Sekiranya ada
kesilapan mohon ditegur. Bab-bab agama ni tak boleh kalau kita tahu benda tu salah
tapi tetap juga berdiam sebab takut orang tu berkecil hati dan sebagainya. Hakikatnya
saya hanya manusia biasa yang suka berkongsi ilmu. Yang masih dhaif dari segi
pengetahuan agama dan juga dunia. ^_^
#shahira_elyas
Comments